CADAR PATCHWORK MURAH

DE FARHANA HOME FURNISHING [PG0318684-D] : MENJUAL RUNCIT & BORONG CADAR PATCHWORK 100% COTTON. DAPATKAN DENGAN KUALITI TERBAIK PADA HARGA MURAH!! PM PAGE FB KAMI : Quilt De'FarHana atau SMS/Whatsapp 017-7868751 / 019-4768414

Arwah Atokku pesan kalau nak makan jangan sampai lapan. Kenapa agaknya?

♠ Posted by kayrozz at 7:52 PM
Inilah kuih "Tart Nenas" kegemaran aku turun temurun. Yelaa, sejak aku mula diperkenalkan sampailah sekarang ni, kalau aje kuih ni keluar panas-panas dari oven memang alamat tak cukup mak aku nak buat pegi jual. Lebih-lebih lagi bila dipekenakan dengan secawan kopi panas, amboi mak memang lazat tak terkira.

Rasa lembut adunan tepung dan mentega asli menjadi antara rahsia resepi kuih ni. Antara lain bahan-bahannya termasuklah telur, air, garam dan gula secukup rasa dan kalau nak tahu lebih lanjut nanti aku amik resepi terus daripada mak aku. Memang biasa aku bab makan, susah nak tolak tapi kalau membuatnya alamat kuih baling ke dinding boleh jadi retak.

Kuih ni kalau tak ada dalam menu Hari Raya 1 Malaysia kat rumah aku memang tak sah jadinya. Alamat beraya dalam kesyahduan pulaknya nanti. Apapun, bukan resepi sebarang resepi sebabnya yang paling penting "air tangan" mak aku yang cukup mabeles. Adik pompuan aku penah nak test power cuba resepi yang sama, tapi sampai ke sudah memang tak menjadi. Ntah apa yang 'foul' aku pun tak tau.


Tapi aku nak citer sket, memang kuih nie lazat berkrim dan boleh disukai ramai. Cuma satunya pesanan daripada arwah atok aku, masa zaman aku kat kampung dulu, kata dia "Kalau kau nak makan nie jangan sampai lapan "tart", nanti ke lain pulak jadiknya", masa aku suci dulu memang laa aku tak taw apa maksudnya, tapi apabila dah sambut hari raya lama-lama ni, aku tibai jer makan sampai lapan...hehe. Pesan orang tua-tua memang dalam maksudnya, lu fikirlaa sendiri beb.

Kalau ada masa nanti aku post resepi kuih nie, tu pun kalau ada yang berminat nanti.

2 comments:

tak tanya atok ke knp tak leh sampai lapan...

atok bilang..nanti asyik2 nak mkn lapan tart jer..:)

DAPATKAN KOLEKSI CADAR BARU! SILA KLIK GAMBAR UNTUK LIHAT KOLEKSI TERKINI!!! photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png
STOKIS & PENGEDAR SAH : FARGHALY BEDSPREAD & CARPET
 photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png

Arwah Atokku pesan kalau nak makan jangan sampai lapan. Kenapa agaknya?

Inilah kuih "Tart Nenas" kegemaran aku turun temurun. Yelaa, sejak aku mula diperkenalkan sampailah sekarang ni, kalau aje kuih ni keluar panas-panas dari oven memang alamat tak cukup mak aku nak buat pegi jual. Lebih-lebih lagi bila dipekenakan dengan secawan kopi panas, amboi mak memang lazat tak terkira.

Rasa lembut adunan tepung dan mentega asli menjadi antara rahsia resepi kuih ni. Antara lain bahan-bahannya termasuklah telur, air, garam dan gula secukup rasa dan kalau nak tahu lebih lanjut nanti aku amik resepi terus daripada mak aku. Memang biasa aku bab makan, susah nak tolak tapi kalau membuatnya alamat kuih baling ke dinding boleh jadi retak.

Kuih ni kalau tak ada dalam menu Hari Raya 1 Malaysia kat rumah aku memang tak sah jadinya. Alamat beraya dalam kesyahduan pulaknya nanti. Apapun, bukan resepi sebarang resepi sebabnya yang paling penting "air tangan" mak aku yang cukup mabeles. Adik pompuan aku penah nak test power cuba resepi yang sama, tapi sampai ke sudah memang tak menjadi. Ntah apa yang 'foul' aku pun tak tau.


Tapi aku nak citer sket, memang kuih nie lazat berkrim dan boleh disukai ramai. Cuma satunya pesanan daripada arwah atok aku, masa zaman aku kat kampung dulu, kata dia "Kalau kau nak makan nie jangan sampai lapan "tart", nanti ke lain pulak jadiknya", masa aku suci dulu memang laa aku tak taw apa maksudnya, tapi apabila dah sambut hari raya lama-lama ni, aku tibai jer makan sampai lapan...hehe. Pesan orang tua-tua memang dalam maksudnya, lu fikirlaa sendiri beb.

Kalau ada masa nanti aku post resepi kuih nie, tu pun kalau ada yang berminat nanti.

2 comments:

FatiN said...

tak tanya atok ke knp tak leh sampai lapan...

@kayrozz@ said...

atok bilang..nanti asyik2 nak mkn lapan tart jer..:)