CADAR PATCHWORK MURAH

DE FARHANA HOME FURNISHING [PG0318684-D] : MENJUAL RUNCIT & BORONG CADAR PATCHWORK 100% COTTON. DAPATKAN DENGAN KUALITI TERBAIK PADA HARGA MURAH!! PM PAGE FB KAMI : Quilt De'FarHana atau SMS/Whatsapp 017-7868751 / 019-4768414

Menguap aka Sangap

♠ Posted by kayrozz at 11:56 PM

Aku terpanggil untuk menyelitkan artikel menguap ni sebabnya dah lama aku nak tahu ada tak kajian mengenai menguap ni boleh berjangkit kepada orang lain. Kalau aku perhatikan, masa tengah sedap tengok orang menguap, tak pasal-pasal kita pun boleh ikut nak menguap sekali..kih kih kih. Tu bukan berjangkit ke namanya? Atau ada kajian saintifik lain yang berkaitan dengan efeksi menguap nie?

Kat bawah ni aku selitkan kajian saintis dakwa menguap boleh jadikan otak lebih cerdas dan memungkinkan ia berjangkit kepada orang lain. Jadi betul laa andaian aku selama ini...kih kih kih.

"Berbeza dengan tanggapan umum mengaitkan menguap dengan mengantuk, letih, bosan dan paras oksigen rendah dalam darah, penyelidik Universiti Albany di New York mendapati ia sebenarnya bertindak sebagai mekanisme menyejukkan otak.

Otak membakar sehingga satu pertiga daripada kalori yang diambil, dan akibatnya ia menghasilkan kepanasan atau bahang.

Berdasarkan kajian penyelidik, Andrew Gallup dan Gordon Gallup, otak beroperasi lebih berkesan apabila ia sejuk dan menguap meningkatkan fungsinya dengan meningkatkan aliran darah dan menghala masuk udara lebih dingin.

Sekali lagi bertentangan dengan pandangan popular, penyelidik juga mendapati menguap bukan tanda seseorang mengantuk sebaliknya membantu meringankan keperluan untuk tidur.

Oleh kerana menguap berlaku apabila suhu otak meningkat, menghantar darah sejuk ke otak boleh mengekalkan tahap optimum keberkesanan mental.

Penyelidik mengumumkan hasil kajian mereka dalam jurnal Evolutionary Psychology.

Memberi reaksi kepada kajian itu, profesor psikologi India, Dr H N Malik, berkata: “Tidak banyak kajian dibuat mengenai menguap dan amat sedikit diketahui mengenainya.

“Hingga hari ini, kebanyakan orang menganggap menguap adalah permulaan untuk tidur. Namun, kajian mengubah teori itu. Ia amat menarik.”

Bagi mengkaji teori menguap menyejukkan otak, kedua-dua pakar psikologi Amerika Syarikat itu meminta penuntut menonton rakaman video orang menguap dan mengira bilangan menguap yang berjangkit. Dalam satu uji kaji, mereka mendapati 50 peratus individu yang diarah bernafas secara normal atau melalui mulut mereka menguap apabila melihat orang lain menguap, manakala responden bernafas melalui hidung langsung tidak menguap.

Menerusi kajian lain, mereka dapati subjek yang meletakkan pek sejuk pada dahi bertindak hampir serupa dengan responden yang diarah bernafas melalui hidung - mereka juga tidak menguap manakala kumpulan yang meletakkan pek suam atau pek pada suhu bilik pada dahi menguap secara normal.

Menguap secara purata berlangsung kira-kira enam saat. Degupan jantung boleh meningkat sehingga 30 peratus ketika menguap dan hampir 55 peratus orang akan menguap dalam masa lima minit selepas melihat orang lain menguap."

Selamat Menguap....kih kih kih.

0 comments:

DAPATKAN KOLEKSI CADAR BARU! SILA KLIK GAMBAR UNTUK LIHAT KOLEKSI TERKINI!!! photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png
STOKIS & PENGEDAR SAH : FARGHALY BEDSPREAD & CARPET
 photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png

Menguap aka Sangap


Aku terpanggil untuk menyelitkan artikel menguap ni sebabnya dah lama aku nak tahu ada tak kajian mengenai menguap ni boleh berjangkit kepada orang lain. Kalau aku perhatikan, masa tengah sedap tengok orang menguap, tak pasal-pasal kita pun boleh ikut nak menguap sekali..kih kih kih. Tu bukan berjangkit ke namanya? Atau ada kajian saintifik lain yang berkaitan dengan efeksi menguap nie?

Kat bawah ni aku selitkan kajian saintis dakwa menguap boleh jadikan otak lebih cerdas dan memungkinkan ia berjangkit kepada orang lain. Jadi betul laa andaian aku selama ini...kih kih kih.

"Berbeza dengan tanggapan umum mengaitkan menguap dengan mengantuk, letih, bosan dan paras oksigen rendah dalam darah, penyelidik Universiti Albany di New York mendapati ia sebenarnya bertindak sebagai mekanisme menyejukkan otak.

Otak membakar sehingga satu pertiga daripada kalori yang diambil, dan akibatnya ia menghasilkan kepanasan atau bahang.

Berdasarkan kajian penyelidik, Andrew Gallup dan Gordon Gallup, otak beroperasi lebih berkesan apabila ia sejuk dan menguap meningkatkan fungsinya dengan meningkatkan aliran darah dan menghala masuk udara lebih dingin.

Sekali lagi bertentangan dengan pandangan popular, penyelidik juga mendapati menguap bukan tanda seseorang mengantuk sebaliknya membantu meringankan keperluan untuk tidur.

Oleh kerana menguap berlaku apabila suhu otak meningkat, menghantar darah sejuk ke otak boleh mengekalkan tahap optimum keberkesanan mental.

Penyelidik mengumumkan hasil kajian mereka dalam jurnal Evolutionary Psychology.

Memberi reaksi kepada kajian itu, profesor psikologi India, Dr H N Malik, berkata: “Tidak banyak kajian dibuat mengenai menguap dan amat sedikit diketahui mengenainya.

“Hingga hari ini, kebanyakan orang menganggap menguap adalah permulaan untuk tidur. Namun, kajian mengubah teori itu. Ia amat menarik.”

Bagi mengkaji teori menguap menyejukkan otak, kedua-dua pakar psikologi Amerika Syarikat itu meminta penuntut menonton rakaman video orang menguap dan mengira bilangan menguap yang berjangkit. Dalam satu uji kaji, mereka mendapati 50 peratus individu yang diarah bernafas secara normal atau melalui mulut mereka menguap apabila melihat orang lain menguap, manakala responden bernafas melalui hidung langsung tidak menguap.

Menerusi kajian lain, mereka dapati subjek yang meletakkan pek sejuk pada dahi bertindak hampir serupa dengan responden yang diarah bernafas melalui hidung - mereka juga tidak menguap manakala kumpulan yang meletakkan pek suam atau pek pada suhu bilik pada dahi menguap secara normal.

Menguap secara purata berlangsung kira-kira enam saat. Degupan jantung boleh meningkat sehingga 30 peratus ketika menguap dan hampir 55 peratus orang akan menguap dalam masa lima minit selepas melihat orang lain menguap."

Selamat Menguap....kih kih kih.

No comments: