CADAR PATCHWORK MURAH

DE FARHANA HOME FURNISHING [PG0318684-D] : MENJUAL RUNCIT & BORONG CADAR PATCHWORK 100% COTTON. DAPATKAN DENGAN KUALITI TERBAIK PADA HARGA MURAH!! PM PAGE FB KAMI : Quilt De'FarHana atau SMS/Whatsapp 017-7868751 / 019-4768414

Muslim Berbangsa Melayu - Tok Guru

♠ Posted by kayrozz at 8:53 PM


Tok Guru Nik Ajis arini memberikan komen balas kepada kenyataan Tun M yang sepatutnya beliau bersyukur kerana dilahirkan di bumi Malaysia ini sebagai seorang bangsa Melayu, dan secara otomatik seorang Melayu itu sewajibnya beragama Islam. Katanya lagi, beliau sememangnya tidak disengajakan dilahirkan di Malaysia ini malahan beliau tidak meminta untuk dilahirkan sebagai seorang Melayu. Tambahnya lagi, semua bangsa adalah sama dan apa yang membuatkan seseorang itu mempunyai kelebihan adalah kerana dia seorang Muslim.

Apa punya retorik pandangan Tok Guru Nik Ajis nie? Kalau kita bersemuka dengan para cendikiawan Arab dan Tokoh Ulama' tersohor tentu menggeleng kepala dengar hujahan Tok Guru Nicky ni. Sudah pasti setiap Muslim mesti berbangga dengan bangsa masing-masing dan bukannya menidakkan. Nabi Muhammad saw pun mesti berbangga sebagai seorang yang berbangsa Quraisy. Rukun Iman yang mewajibkan setiap Muslim percaya kepada Qada' dan Qadar, iaitu sesuatu ketentuan yang telah dituliskan oleh Allah swt kepada sekian makhluknya. Tak kan Tok Guru nak menidakkan ketentuan Tuhan yang telah sabit dirinya sebagai seorang Melayu. Apa yang nak diperdebatkan kalau ikutan Islam sebagai bangsa Melayu itu tidak sehebat seorang yang berbangsa Yahudi memeluk agama Islam. Natijahnya, bukan bangsa yang memainkan peranan penting, tapi tahap keimanan dalam diri seseorang individu itu. Kalaupun Tok Guru nak berdebat, janganlah terlampau cetek ideanya sampai aku rasa dah ketandusan pemikiran.

Itulah ketulahnya, kalau dah rasa diri tak mampu nak berfikir dengan lebih kritis dan mendalam, aku nak nasihat Tok Guru supaya diam daripada berkata-kata lagi. Baru Tun M, bukak langkah pertama membalas segala macam kritikan dan fatwa melampau Tok Guru Nikcy, dah semacam semput nak menjawab. Ukur baju di badan sendiri wahai Tok Guru, janganlah ingat diri semakin hari semakin kuat sampai mampu nak menongkat langit. Bawaklah diri tu bermuhasabah dan cuba dengar pandangan orang lain, jangan cakap tak serupa bikin. Keluarkan fatwa yang menyentap darah sebangsa dan seagama yang lain. Politikus di Malaysia ni, waima pakai serban sekalipun budaya sekularisme dan sosialis itu masih tetap ada sebagai pendinding. Lagipun dah darah Melayu tu ada dalam badan, budaya budu pun masih tak tinggal, apa yang nak dimalukan kalau dah tertulis jadi bangsa Melayu. Tok Guru Nicky Ajis yang seorang ini memang malu agaknya jadi MB Kelantan berbangsa Melayu. Tanya Tok Guru sendiri bangsa apa yang dia suka agaknya?

Kalau pengikut Tok Guru dengar mesti berebut derang nak tukar bangsa masing-masing. Ye lah mana tau dah bosan jadi Melayu Muslim.....kih kih kih.


0 comments:

DAPATKAN KOLEKSI CADAR BARU! SILA KLIK GAMBAR UNTUK LIHAT KOLEKSI TERKINI!!! photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png
STOKIS & PENGEDAR SAH : FARGHALY BEDSPREAD & CARPET
 photo 35876933-1d1e-472e-9d9b-9a7962294c12_zps98232114.png

Muslim Berbangsa Melayu - Tok Guru



Tok Guru Nik Ajis arini memberikan komen balas kepada kenyataan Tun M yang sepatutnya beliau bersyukur kerana dilahirkan di bumi Malaysia ini sebagai seorang bangsa Melayu, dan secara otomatik seorang Melayu itu sewajibnya beragama Islam. Katanya lagi, beliau sememangnya tidak disengajakan dilahirkan di Malaysia ini malahan beliau tidak meminta untuk dilahirkan sebagai seorang Melayu. Tambahnya lagi, semua bangsa adalah sama dan apa yang membuatkan seseorang itu mempunyai kelebihan adalah kerana dia seorang Muslim.

Apa punya retorik pandangan Tok Guru Nik Ajis nie? Kalau kita bersemuka dengan para cendikiawan Arab dan Tokoh Ulama' tersohor tentu menggeleng kepala dengar hujahan Tok Guru Nicky ni. Sudah pasti setiap Muslim mesti berbangga dengan bangsa masing-masing dan bukannya menidakkan. Nabi Muhammad saw pun mesti berbangga sebagai seorang yang berbangsa Quraisy. Rukun Iman yang mewajibkan setiap Muslim percaya kepada Qada' dan Qadar, iaitu sesuatu ketentuan yang telah dituliskan oleh Allah swt kepada sekian makhluknya. Tak kan Tok Guru nak menidakkan ketentuan Tuhan yang telah sabit dirinya sebagai seorang Melayu. Apa yang nak diperdebatkan kalau ikutan Islam sebagai bangsa Melayu itu tidak sehebat seorang yang berbangsa Yahudi memeluk agama Islam. Natijahnya, bukan bangsa yang memainkan peranan penting, tapi tahap keimanan dalam diri seseorang individu itu. Kalaupun Tok Guru nak berdebat, janganlah terlampau cetek ideanya sampai aku rasa dah ketandusan pemikiran.

Itulah ketulahnya, kalau dah rasa diri tak mampu nak berfikir dengan lebih kritis dan mendalam, aku nak nasihat Tok Guru supaya diam daripada berkata-kata lagi. Baru Tun M, bukak langkah pertama membalas segala macam kritikan dan fatwa melampau Tok Guru Nikcy, dah semacam semput nak menjawab. Ukur baju di badan sendiri wahai Tok Guru, janganlah ingat diri semakin hari semakin kuat sampai mampu nak menongkat langit. Bawaklah diri tu bermuhasabah dan cuba dengar pandangan orang lain, jangan cakap tak serupa bikin. Keluarkan fatwa yang menyentap darah sebangsa dan seagama yang lain. Politikus di Malaysia ni, waima pakai serban sekalipun budaya sekularisme dan sosialis itu masih tetap ada sebagai pendinding. Lagipun dah darah Melayu tu ada dalam badan, budaya budu pun masih tak tinggal, apa yang nak dimalukan kalau dah tertulis jadi bangsa Melayu. Tok Guru Nicky Ajis yang seorang ini memang malu agaknya jadi MB Kelantan berbangsa Melayu. Tanya Tok Guru sendiri bangsa apa yang dia suka agaknya?

Kalau pengikut Tok Guru dengar mesti berebut derang nak tukar bangsa masing-masing. Ye lah mana tau dah bosan jadi Melayu Muslim.....kih kih kih.


No comments: